Сучасна школа має бути простором для кожного. Доступність навчання - це не лише про пандуси та шрифт Брайля. Це про глибоке розуміння того, як діти з особливими освітніми потребами сприймають цей світ, навчаються, взаємодіють і розвиваються. І саме засоби для навчання допомагають зробити освіту інклюзивною.
🔍 Що таке засоби навчання
Це матеріали та інструменти, що дозволяють врахувати індивідуальні особливості розвитку учня та зробити навчання доступним, зрозумілим та результативним.
🧩 Засоби навчання, яких найчастіше потребують учні з особливими освітніми потребами:
🔹Насадки на олівці та ручки, силіконові тримачі для правильного письма використовуються для формування правильного захвату письмового приладдя, в результаті чого покращується якість письма. Жувальні насадки на ручку - це простий і непомітний спосіб задовольнити потребу в сенсорній стимуляції, яка часто виникає у учнів, спрямувати неконтрольовану звичку гризти письмове приладдя в безпечне русло.

✔️ Забезпечують стабільний і правильний трипальцевий захват
✔️ Зменшують навантаження на руку під час письма, фізичне виснаження руки
✔️ Уникають надмірного стискання олівця
✔️ Полегшують захоплення письмового приладдя, покращують моторику
✔️ Дають змогу сфокусуватися на написанні, а не на зусиллі утримання ручки

Жувальна насадка на ручку
🔍 Що таке засоби навчання
Це матеріали та інструменти, що дозволяють врахувати індивідуальні особливості розвитку учня та зробити навчання доступним, зрозумілим та результативним.
🧩 Засоби навчання, яких найчастіше потребують учні з особливими освітніми потребами:
🔹Насадки на олівці та ручки, силіконові тримачі для правильного письма використовуються для формування правильного захвату письмового приладдя, в результаті чого покращується якість письма. Жувальні насадки на ручку - це простий і непомітний спосіб задовольнити потребу в сенсорній стимуляції, яка часто виникає у учнів, спрямувати неконтрольовану звичку гризти письмове приладдя в безпечне русло.
✔️ Забезпечують стабільний і правильний трипальцевий захват
✔️ Зменшують навантаження на руку під час письма, фізичне виснаження руки
✔️ Уникають надмірного стискання олівця
✔️ Полегшують захоплення письмового приладдя, покращують моторику
✔️ Дають змогу сфокусуватися на написанні, а не на зусиллі утримання ручки
Жувальна насадка на ручку
✔️ Допомагає зняти відчуття тривожності і заспокоїтися
✔️ Підвищує концентрацію уваги
✔️ Тактильні відчуття
✔️ Перенаправляє “зайву” енергію в дозволене русло
✔️ Не привертає зайвої уваги - виглядає як частина письмового приладдя
🔹Стілець для балансування - це спеціальний стілець, що дозволяє учневі рухатися, залишаючись при цьому в сидячому положенні - хитатися або легенько нахилятися під час заняття з метою підвищення концентрації уваги під час занять. Адже учні зі РДУГ чи сенсорними порушеннями часто не можуть всидіти спокійно. Балансувальний стілець дозволяє їм рухатися під час навчання, не порушуючи дисципліну. Це підвищує когнітивну активність в учнів з труднощами саморегуляції.
✔️ Покращення уваги
✔️ Можливість руху
✔️ Сенсорне саморегулювання
✔️ Допомагають легко відстежувати текст
✔️ Полегшують сприйняття тексту, виділяють рядок
✔️ Забезпечують фокус на одній частині завдання
✔️ Зменшують візуальні відволікання, сприяють концентрації уваги
✔️ Збільшують контраст і чіткість окремих літер або слів
✔️ Створюють структуроване середовище для читання
🔹Прилад математичний для вивчення складу числа типу Абак сприяє глибшому розумінню числового складу, понять “більше” і “менше”. Він простий, компактний, візуально зрозумілий, що робить його ідеальним для інклюзивного навчання.
✔️ Конкретизація абстрактного числа
✔️ Утримання уваги через маніпуляцію
✔️ Структурована, передбачувана дія
✔️ Тактильне сприйняття кількості
🔹Таймери, сигналізатори часу використовуються як допоміжне приладдя і регулюють навантаження (темп і тривалість виконання завдань), допомагають зосередитися. Це можуть бути піскові годинники, візуальні таймери (механічні або електронні), мобільні додатки з відліком часу та звуковим/візуальним сигналом.
✔️ Підтримують структуру уроку
✔️ Підвищують організованість і саморегуляцію
✔️ Дають час психологічно підготуватися до переходу на інший вид діяльності
✔️ Пришвидчують “повільних” учнів
✔️ Допомагають фіксуватися на діяльності
🔹Візуальний розклад, чек-листи, поетапні інструкції застосовуються для учнів з РАС та учнів з порушеннями емоційно-вольового розвитку і поведінки та слугують для організації навчального процесу, орієнтації в часі, навчанню виконавським функціям, зниження рівня тривожності учня. Візуальний розклад має вигляд планшета на картонній чи пластиковій основі з липкою стрічкою для заміни картинок, що позначають дії учня протягом дня.
Картки для школи - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/kartochki-dlya-shkolyi/
Картки за темами - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/
🔹Набір жетонів, карток «спочатку і потім» для організації роботи та навчальної поведінки з учнями, що мають РАС та порушення емоційно-вольового розвитку. Виглядає як планшет з ліпкою стрічкою або на магнітній основі з картками або жетонами. В якості жетонів також можна використовувати будь-які предмети - декоративні камінці, мушлі тощо.
Смайлики для жетонів - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/smajly-dlya-zhetonov/
🔹Лазерна указка - на перший погляд простий інструмент, але на практиці дуже ефективний. Це засіб для фокусування уваги. Учні зі СДУГ, ЗПР або РАС часто не встигають або “втрачають” потрібне місце на дошці. Лазерна указка допомагає візуально скерувати погляд і фіксувати увагу на ключовому елементі. Також учень може погано сприймати словесні інструкції, але реагувати на візуальний маркер.
🔹Ножиці для двох (або ножиці з подвійним захопленням) - це інструмент, що створений для дітей, які мають труднощі з дрібною моторикою, координацією рухів чи м’язовою слабкістю. Одна пара ручок передбачена для дитини, інша - для дорослого (вчителя, асистента або іншого учня). Таким чином обидва одночасно тримають ножиці і дорослий може контролювати силу натискання або спрямовувати рухи. З такими ножицями учень виконуватиме дію разом з дорослим, не втрачаючи відчуття участі, вчиться відчувати рим і напрямок руху, поки дорослий скеровує. Учень успішно виконує завдання, навіть якщо потребує значної допомоги. Також можна залучати іншого учня до пари для формування партнерської взаємодії, емпатії і взаємодопомоги. Таким чином, ножиці для двох - це не просто інструмент для вирізання, а засіб навчання, розвитку моторики, співпраці та емоційного включення.
✔️ Учень вчиться відчувати ритм і напрямок рухи, поки длорослий скеровує
✔️ Учень успішно виконує завдання, навіть якщо потребує допомоги
✔️ Можна залучати іншого учні до пари
📌 Доступне навчання - це не про зниження вимог, а про зміну підходів. І засоби навчання є надійним мостом між учнем та знаннями.
А які засоби для навчання використовуєте ви? Поділіться в коментарях.
✔️ Підвищує концентрацію уваги
✔️ Тактильні відчуття
✔️ Перенаправляє “зайву” енергію в дозволене русло
✔️ Не привертає зайвої уваги - виглядає як частина письмового приладдя
🔹Стілець для балансування - це спеціальний стілець, що дозволяє учневі рухатися, залишаючись при цьому в сидячому положенні - хитатися або легенько нахилятися під час заняття з метою підвищення концентрації уваги під час занять. Адже учні зі РДУГ чи сенсорними порушеннями часто не можуть всидіти спокійно. Балансувальний стілець дозволяє їм рухатися під час навчання, не порушуючи дисципліну. Це підвищує когнітивну активність в учнів з труднощами саморегуляції.
✔️ Покращення уваги
✔️ Можливість руху
✔️ Сенсорне саморегулювання
🔹Орієнтир-помічник для письма - це трафарет, що допомагає учням орієнтуватися на сторінці зошита. Адже учні з ООП часто “стрибають” між рядками, не дотримуються полів. В цій ситуації також може допомогти наведення строки (наприклад, маркером) чи наведення меж строки.
✔️ Чітко обмежує зону письма, полегшує орієнтування на сторінці
✔️Учень бачить, де саме писати і не розгублюється
✔️ Формування навички оформлення письмових робіт
🔹Зошити зі збільшеним розлінуванням мають ширші і чіткіші лінії та контрастні рядки та клітинки. Вони розроблені для учнів з порушенням зору, моторики та учнів з порушенням уваги, яким потрібна просторово-структурована підтримка. Такі зошити є адаптивними і допомагають писати краще і впевненіше.
🔹Багаторазові тренажери з канавками для малювання, прописування цифр та літер забезпечують розвиток дрібної моторики та розвиток навичок письма. Канавки, що мають такі тренажери, задають чітку межу. Такі тренажери дозволяють учню відчувати і бачити форму літери або цифри, розвивати сенсомоторну пам’ять та не боятися помилок. Підходять для учнів, яким важко дотримуватися правильного напрямку руху або розміру символів.
🔹Засоби для читання - це прості, мобільні і доказово ефективні інструменти для пришвидшення темпу читання. За допомогою віконець та лінійок для читання - спеціальних карток з прорізом, що дозволяє бачити лише одне слово, рядок або кілька рядків одночасно - учням легше відстежувати текст, концентруватися на потрібному рядку і не губити його та не бігати поглядом по інших рядках. Кольорові смужки - це прозорі закладки з кольорового пластику, які накладаються на кілька рядків тексту для полегшення труднощів, пов’язаних з читанням.
✔️ Формування навички оформлення письмових робіт
🔹Багаторазові тренажери з канавками для малювання, прописування цифр та літер забезпечують розвиток дрібної моторики та розвиток навичок письма. Канавки, що мають такі тренажери, задають чітку межу. Такі тренажери дозволяють учню відчувати і бачити форму літери або цифри, розвивати сенсомоторну пам’ять та не боятися помилок. Підходять для учнів, яким важко дотримуватися правильного напрямку руху або розміру символів.
🔹Засоби для читання - це прості, мобільні і доказово ефективні інструменти для пришвидшення темпу читання. За допомогою віконець та лінійок для читання - спеціальних карток з прорізом, що дозволяє бачити лише одне слово, рядок або кілька рядків одночасно - учням легше відстежувати текст, концентруватися на потрібному рядку і не губити його та не бігати поглядом по інших рядках. Кольорові смужки - це прозорі закладки з кольорового пластику, які накладаються на кілька рядків тексту для полегшення труднощів, пов’язаних з читанням.
✔️ Допомагають легко відстежувати текст
✔️ Полегшують сприйняття тексту, виділяють рядок
✔️ Забезпечують фокус на одній частині завдання
✔️ Зменшують візуальні відволікання, сприяють концентрації уваги
✔️ Збільшують контраст і чіткість окремих літер або слів
✔️ Створюють структуроване середовище для читання
✔️ Конкретизація абстрактного числа
✔️ Утримання уваги через маніпуляцію
✔️ Структурована, передбачувана дія
✔️ Тактильне сприйняття кількості
✔️ Підтримують структуру уроку
✔️ Підвищують організованість і саморегуляцію
✔️ Дають час психологічно підготуватися до переходу на інший вид діяльності
✔️ Пришвидчують “повільних” учнів
✔️ Допомагають фіксуватися на діяльності
Картки для школи - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/kartochki-dlya-shkolyi/
Картки за темами - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/
🔹Набір жетонів, карток «спочатку і потім» для організації роботи та навчальної поведінки з учнями, що мають РАС та порушення емоційно-вольового розвитку. Виглядає як планшет з ліпкою стрічкою або на магнітній основі з картками або жетонами. В якості жетонів також можна використовувати будь-які предмети - декоративні камінці, мушлі тощо.
Смайлики для жетонів - https://card.in.ua/uk/kartochki-pecs-skachat-2/smajly-dlya-zhetonov/
🔹Лазерна указка - на перший погляд простий інструмент, але на практиці дуже ефективний. Це засіб для фокусування уваги. Учні зі СДУГ, ЗПР або РАС часто не встигають або “втрачають” потрібне місце на дошці. Лазерна указка допомагає візуально скерувати погляд і фіксувати увагу на ключовому елементі. Також учень може погано сприймати словесні інструкції, але реагувати на візуальний маркер.
🔹Ножиці для двох (або ножиці з подвійним захопленням) - це інструмент, що створений для дітей, які мають труднощі з дрібною моторикою, координацією рухів чи м’язовою слабкістю. Одна пара ручок передбачена для дитини, інша - для дорослого (вчителя, асистента або іншого учня). Таким чином обидва одночасно тримають ножиці і дорослий може контролювати силу натискання або спрямовувати рухи. З такими ножицями учень виконуватиме дію разом з дорослим, не втрачаючи відчуття участі, вчиться відчувати рим і напрямок руху, поки дорослий скеровує. Учень успішно виконує завдання, навіть якщо потребує значної допомоги. Також можна залучати іншого учня до пари для формування партнерської взаємодії, емпатії і взаємодопомоги. Таким чином, ножиці для двох - це не просто інструмент для вирізання, а засіб навчання, розвитку моторики, співпраці та емоційного включення.
✔️ Учень виконує дію разом з дорослим, не втрачаючи відчуття участі
✔️ Учень вчиться відчувати ритм і напрямок рухи, поки длорослий скеровує
✔️ Учень успішно виконує завдання, навіть якщо потребує допомоги
✔️ Можна залучати іншого учні до пари
📌 Доступне навчання - це не про зниження вимог, а про зміну підходів. І засоби навчання є надійним мостом між учнем та знаннями.
А які засоби для навчання використовуєте ви? Поділіться в коментарях.
Коментарі
Дописати коментар