Шкільна перерва - це не лише час для відпочинку, руху та спілкування. Для учнів з особливими освітніми потребами перерви - не менш важливі за уроки: саме в цей час вони вчаться взаємодіяти з однолітками, тренують увагу і соціальні навички. Тому завдання тьютора і асистента вчителя у початковій школі - зробити перерву доступною і цікавою для всіх.
Прості рухливі ігри з легкими правилами стають стають чудовим інструментом для залучення дітей з особливими освітніми потребами.
Ідеї простих ігор для спільної перерви:
1. "Вітер дує на...". Учасники утворюють круг чи лінію, а ведучий говорить "Вітер дує на..." (наприклад, на того, хто любить морозиво, у кого є старший брат, хто вміє кататися на велосипеді тощо). Ті, до кого це має відношення мають відбігти в певне місце.
2. "Море хвилюється раз..." Учасники бігають і імітують рухи хвиль, а на слова ведучого «Морська фігура на місці замри!» завмирають, зображуючи якусь фігуру, після чого ведучий "вмикає" кожного по черзі і вгадує, кого вони показали.
3. "Золоті ворота". Двоє учасників беруться за руки і утворюють прохід. Решта пробігають крізь ці ворота під вірш:
"Золоті ворота,
Вхід лише на свята.
Перший - дозволяється,
Другий - прощається,
Третій - забороняється!" - на цій фразі ворота "зачиняються, спіймавши одного з учасників.
4. "День-ніч". Учасники активно рухаються в різному темпі - якщо ведучий говорить, що зараз день - швидко, якщо вечір - повільно, якщо ніч - завмирають.
5. "Миша в мишоловці". Учасники стають в коло, утворивши мишоловку, по центру залишається один з учасників - "миша". Мета "миші" - вирватися з кола, прошмигнувши крізь руки учасників, мета інших - не випустити мишу.
6. "Водяник". Одному з учасників надагають на очі пов'язку, інші стають в коло і кружляють навколо нього:
"Водяник у ставку
Сидить тихо у кутку.
Ти очей не розтуляй -
По одежі нас впізнай!" - після чого учасник з пов'язкою на очах має на доторк відгадати одного з однокласників.
7. "Ширше коло". Учасники стають в коло, один з учасників опиняється по центру з пов'язкою на очах, виставивши руку вперед. Інші кружляють навколо нього:
"Ширше, ширше, ширше коло,
В мене є п'ятсот знайомих,
Цей, і йец, і цей, і цей,
А улюблений - ось цей!" - той, на кого вказує рука - виходить в центр кола і учні тиснуть один одному руки (або обіймаються). "Новенький" опиняється в центрі кола і гра продовжується.
8. "Спіймай промінець". Для гри потрібні різнокольорові ліхтарики або лазерна указка. Ведучий світить на підлогу - мета учасників "спіймати" промінець - наступити на нього.
9. "Доторнися до...". Ведучий пропонує учасникам доторкнутися до різних предметів в залежності від ознаки, яку називає ведучий: "Доторкнись до жовтого/дерев'яного/ металевого/холодного/красивого/старого тощо.
10. "Живе-неживе". Ведучий називає (або показує картку) живих і неживих предметів, якщо предмет живий - учасники активно рухаються, якщо неживий - завмирають.
Поради для тьютора чи асистента:
✔ Використовуйте короткі і наочні інструкції (картки з кольорами), допомагайте мімікою і жестами.
✔ Давайте можливість дітям по черзі бути ведучими.
✔ На початкових етапах обирайте ігри, що не створюють ситуації "перемоги-програшу".
💻А як щодо дистанційки?
Дистанційне навчання теж потребує перерв, але це можливо трохи в іншому форматі. Ось кілька ідей як організувати перерви на дистанційці:
1. "Принеси предмет" , "Принеси і покажи" - гра, яку обожнюють мої учні. Необхідно принести і показати на камеру те, що випало під час зупинки колеса фортуни.
2. "Вгадай за емоджі" , "Вгадай казку" - пропонується вгадати назву мультфільму, казки чи гри за картинками-емоджі. Учні можуть самостійно створювати такі "ребуси" і демонструвати на перерві. Можуть стати у нагоді:
☑ Бібліотека безкоштовних 3D іконок
2. "Намалюй монстра" - гра, на яку існує безліч варіацій. Кидаємо кубик - і малюємо відповідно до таблиці.
3. "Приготуй піцу" - готуємо по черзі, обговорюємо.
4. Малюй піском, не виходячи з браузера
5. "Мнемо" - відома гра з безліччю варіантів онлайн.
6. "Муха" - ведучий дає команди щодо пересування мухи (вгору-вниз-праворуч-ліворуч), учні уявляють її рух і показують на пальцях номер клітинки, в якій опинилася муха.
7. "Закорлючка" - один з учасників малює на дошці "закорлючку" - лінію чи криву, а інший має створити з неї малюнок.
8. Спільний малюнок на дошці - не просто відпочинок, а й інструмент для розвитку комунікації та співпраці.
Перерва може стати важливим ресурсом для розвитку учнів з особливими освітніми потребами. Веселі перерви без бар'єрів - це не лише відпочинок, а й маленький крок до інклюзивного суспільства, де кожна дитина відчуває свою приналежність до групи.
Коментарі
Дописати коментар