Учні з особливими освітніми потребами – завжди були і є найвразливішою категорією. Адже педагоги стикаються з труднощами у їх навчанні офлайн і почуваються дійсно розгубленими під час дистанційного навчання. Але учні з особливими освітніми потребами – такі ж учасники навчального процесу, як і інші, тому необхідно шукати засоби їх ефективного навчання - як очного, так і дистанційного. Одним з таких засобів, наприклад, є використання універсального дизайну навчальних матеріалів – це подання навчальної інформації таким чином і у такому вигляді, який є максимально придатним для сприйняття всіма учасниками навчального процесу (і це точно – не про «головомовців»).
І саме тут на допомогу вчителю приходить асистент. На жаль, багато педагогів не знають, як ефективно організувати співпрацю зі своїм асистентом, адже насамперед це є командна робота, яка передбачає наявність спільних цілей, ефективну взаємодію, грамотне делегування завдань, налагодження продуктивного зворотного зв’язку. Посаду асистента запроваджено на допомогу вчителеві, і для успішної роботи ці фахівці мають перебувати в тандемі - «на одній хвилі» та доповнювати один одного.
Завдяки останнім рекомендаціям МОН (а саме - щодо роботи асистента вчителя в умовах дистанційного навчання - листа МОН про організацію оствітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році (від 6.09.22) асистенти вчителів не залишились осторонь під час неминучої воєнної дистанційки, а учні з особливими освітніми потребами не залишились без належної підтримки в освітньому процесі. Принаймні, на папері виглядає саме так))) В реальності часто і вчителі, і їх асистенти розгублені в питаннях дистанційного навчання нормотипових учнів загалом і учнів з особливими освітніми потребами зокрема. Навчання останніх «просідає» більш за все, адже не відбувається належним чином, а інколи – і зовсім не відбувається((( Аби учні з особливими освітніми потребами не втратили вже набутих знань, умінь і навичок та могли надалі розвиватися, вони потребують більш уважного ставлення під час дистанційного навчання. Тому інформація, що подана у цій статті, буде цікавою та корисною для фахівців, які хочуть розвиватися в сфері якісної та інклюзивної дистанційки.
Отже, відповідно до рекомендацій МОН, асистент під час дистанційки:
✔адмініструє навчальний процес,
✔адаптує та модифікує навчальні матеріали,
✔працює онлайн – індивідуально (за узгодженим графіком в рамках свого педагогічного навантаження) та у сесійних залах сервісів для створення відеоконференцій (наприклад, Zoom) паралельно зі вчителем.
Кожному вчителеві необхідно визнати, що сьогодення вимагає від фахівців достатнього рівня володіння навичками роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ).
IKT компетентність вчителя та його асистента складається з таких компонентів:
✔ Володіння базовими технічними навичками користування ПК, навичками роботи в програмах Power Point, Paint, Word тощо.
✔ Володіння навичками роботи з сервісами для створення відеоконференцій (Zoom, Google Meet тощо).
✔ Навички роботи з інструментами управління проектами (наприклад, Trello) та документами, що є у спільному доступі (сервіси Google) - як для використання під час навчальної діяльності, так і задля організації роботи та комунікації з колегами та батьками учнів). Тому - не вайбером єдиним…
✔ Навички роботи з онлайн-дошками та платформами для дистанційного навчання (Google класс, Мій клас, ClassDojo тощо)
✔ Навички роботи з різноманітними інструментами дистанційного навчання: гейміфікованими платформами, онлайн-іграми, авторськими іграми, конструкторами та генераторами завдань, сервісами для створення інтерактивних презентацій, рандомайзерами та таймерами, зручними скріншотерами, різноманітними застосунками тощо. Цей список можна продовжувати довго.
✔ Розуміння специфіки та структури дистанційного уроку.
✔Розуміння різниці між дистанційним навчанням та дистанційною формою навчання, синхронним та асинхронним дистанційним навчанням та вміння застосовувати інструменти дистанційки для асинхронного навчання. Простіше кажучи, вміти навчати асинхронно - це вже, певно, 80 level)))
Перейдемо до практики: поговоримо про особливості застосування інструментів дистанційки.
☑Створення доброзичливої атмосфери на уроці напряму залежить від вчителя. Забезпечення індивідуального підходу, розуміння, дружнього ставлення – все це допомагає як нормотиповим учням, так і учням з особливими освітніми потребами швидше адаптуватися до дистанційки, почувати себе комфортно на уроках, не боятися вмикати камеру. Згуртовувати учнів дистанційно – можливо. Для цього можна використовувати ігрові прийоми, онлайн-квести, спільне малювання на дошці тощо. Спочатку – стосунки, потім – навчання.
☑Смайли – зручний засіб для комунікації з учнями. Їх можна використовувати як для ритуального привітання на початку уроку під час підключення всіх учасників конференції, так і як засіб отримання зворотного зв’язку – постав свій настрій, хто вже дописав – поставте салют, хто погоджується зі мною – поставте сердечко тощо.
☑ Правила уроку - прості та зрозумілі для всіх, візуалізуємо їх і щоразу виводимо на екран.
☑ Візуалізація завдань уроку, використання піктограм при поясненні навчального матеріалу та цифрова адаптація – важливі компоненти універсального дизайну навчального матеріалу.
☑Використання коментарів під час уроку та надання дистанційного доступу до миші - ще один засіб цифрової комунікації з учнями. За допомогою коментарів учні можуть виконувати навчальні завдання, відмічаючи правильні відповіді, а вчитель буде бачити їх імена (якщо налаштувати цю функцію). За необхідності можна вимкнути можливість коментувати всім учасникам або знов при потребі її надати – в один клік. При індивідуальних заняттях або заняттях в мінігрупі зручно надавати учневі дистанційний доступ до миші. Використання цієї функції можливе тоді, коли учень працює саме з персонального комп’ютера і має підключену мишу. Отримавши такий доступ, учень у вас на очах і під вашим керівництвом може виконувати інтерактивні завдання, а ви як фахівець зможете скеровувати його.
☑Ритуали дуже важливі для учнів з особливими освітніми потребами, вони заспокоюють, дають відчуття безпеки та роблять цей світ передбачуваним. Одним з таких ритуалів в НУШ є ранкове коло, яке також можна і потрібно проводити онлайн. Далі за посиланнями пропоную декілька варіантів, що знаходяться у вільному доступі на одному з конструкторів завдань: варіант 1, варіант 2, варіант 3. Можно створювати і власні варіанти.
☑ Застосунок Жетоны дуже допомагає офлайн у роботі з учнями, що мають особливі освітні потреби. Під час роботи онлайн це може виглядати трохи по-іншому. При пошуку цифрових заохочень відштовхуйтесь від інтересів та вподобань ваших учнів. Це може бути короткий мультфільм або гра. Наприклад, мені стала у нагоді онлайн-гра Акваріум – учень, що постійно потребував заохочень та мав власне захоплення - розведення акваріумних рибок, мав змогу після кожного навчального завдання обрати певну кількість рибок, а наприкінці заняття створений акваріум фіксувався за допомогою скріншотера і відправлявся в спільну колекцію. Для того, щоб зайва реклама не заважала і не відволікала при налаштуванні демонстрації екрану можна використовувати функцію, з допомогою якої демонструється лише потрібна вам частина екрану.
☑ Зробити дистанційний урок цікавим та інтерактивним – легко! Адже всі учні полюбляють грати, і учні з особливими освітніми потребами – не виняток. Тому використання гейміфікованих навчальних платформ – саме те, що потрібно. Однією з найкращих українських гейміфікованих платформ сьогодення є Розумники. 1. Хоча є і інші не менш цікаві – Learning.ua, Matific, Електронний помічник вчителя. Серед авторських ігор дуже допомагають у дистанційному навчанні ігри Ніни Плюти Самоучка та Логопедійка Любові Чулак.
☑ Використання ходилок урізноманітнить навчальний процес, зробить його цікавим та інтерактивним. Найпростіші ходилки можна швидко зробити за допомогою онлайн-дошки (наприклад, Miro), на яку можна прикріпити зображення обраної гри, та віртуального кубика. Більш складні ігри, що вимагають підготовки, можна зробити за допомогою готових шаблонів Slidesmania або genial.ly
☑ Завдяки конструкторам завдань вчитель або асистент може створювати власні дидактичні онлайн-ігри з будь-яких предметів або застосувати вже готові. Серед поширених конструкторів завдань - learningapps.org, wordwall.net, як для синхронного, так і для асинхронного навчання безпрограшний варіант - інтерактивні аркуші liveworksheets.com
☑ Рандомайзер - це онлайн-інструмент для випадкового вибору, що можна використовувати під час уроку з різною метою - для того, щоб визначити, хто має відповідати або допомагати вчителю на уроці, для читання слів-складів-речень, подання запитань до уроку або прочитаного тексту та багатьох інших цілей. В інструменті Колесо фортуни можна додавати малюнки і створювати власні ігри. Детальніше про рандомайзери можна прочитати тут - "Магія випадковості: рандомайзери як ключ до захопливих онлайн-уроків"
☑ Онлайн-таймери допоможуть учням зорієнтуватися, скільки в них залишилось часу для виконання завдання.
☑ Один з відомих сервісів для створення хмар слів - wordart.com. З його допомогою можна створювати хмари різного кольору і форми. Їх можна використовувати як підказки, елемент гри (скласти речення або розповідь зі слів хмари), для вивчення алфавіту, словникових слів. Цей перелік можна продовжувати далі - як вам підкаже ваша фантазія)))
☑ Ментальні карти (їх ще називають “картами думок”, інтелект-картами або асоціативними картами) як популярний інструмент візуалізації також доречно і потрібно використовувати під час дистанційки.
☑ Чи можна створити ребус за кілька секунд? Так! Завдяки генератору ребусів будь-яке слово чи фраза перетворюється на цікавий ребус з урахуванням рівня складності (адже основна перевага ребусів – відсутність вікових обмежень). Всім відомо, що ребуси сприяють розвитку мислення, тренують увагу, зорову пам’ять, логіку, кмітливість, навички правопису. Ребуси доречно використовувати під час вивчення мови, для онлайн-квестів, або для зашифрування теми уроків, параграфів, понять і термінів. Також на сайті є калькулятор математичних ребусів та багато інших цікавих онлайн-ігор та завдань (Хрестики-нулики, ігри з сірниками тощо).
☑ Онлайн-руханки дадуть змогу вашим учням відпочити та відновити сили і робочий настрій, повернути працездатність та увагу, зняти м’язове і розумове напруження. Серед улюблених руханок моїх учнів – Принеси предмет, Принеси та покажи, Зоо-руханка, Весела руханка. Сучасні ресурси дозволяють створювати безліч варіантів власних руханок.
☑ Анімовані онлайн-квести- сучасна та перспективна педагогічна технологія, що сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості. Це інтерактивний процес, під час якого учні працюють у великих чи малих групах. Перевага квестів у тому, що їх можна використовувати як для асинхронного навчання, так і для проведення цікавого онлайн-уроку або виховного заходу. У бібліотеці вебквестів можна знайти безліч шаблонів для створення власних квестів (що легко зробити, переглянувши коротку та зрозумілу відеоінструкцію зі створення) або використати вже готові.
☑ Сервіс для створення інтерактивних презентацій prezi.com дозволить не лише створювати, а й відшукати вже готові інтерактивні презентації.
☑ Віртуальні екскурсії до музеїв світу та України урізноманітнять дистанційні уроки. Адже краще – один раз побачити, ніж сто разів почути. Відвідавши Музейний портал, можна опинитися у будь-якому з музеїв України і світу, Музеї України просто неба також чекають на віртуальних відвідувачів. Можна використовувати як для синхронного, так і для асинхронного навчання.
☑ Зворотний відлік виконання завдань - один з прикладів цифрової адаптації для учнів з особливими освітніми потребами, адже дуже часто їм необхідно мати чіткий та покроковий “план дій”. Саме тому зручно працювати на онлайн-дошці, розмістивши там всі завдання, заплановані за урок, і відмічати вже виконані певною позначкою.
Пам’ятайте: не важливо, скільки у вас є ресурсів – важливо, чи вмієте ви ними правильно користуватися.
Дистанційка є інклюзивною тоді, коли всі учні залучені до спільної роботи різних рівнів складності, при виконанні яких - почувають себе успішними. А це – реально і можливо завдяки бурхливому розвитку інформаційних технологій та бажанню спеціалістів набувати нових знань, умінь і навичок 21 століття. Адже бути справжнім професіоналом – означає перебувати в постійному зростанні, пошуку і розвитку.
Долучайтеся до групи Дистанційка SOS - тут є багато цікавинок для дистанційного навчання.
Також цікаво:
Для дистанційного навчання: пропоную вашій увазі таблицю, де зібрані посилання на багато онлайн-ресурсів
Цифрові сходинки до множення: як перетворититаблицю множення на захопливу гру
Магія випадковості: рандомайзери як ключ до захопливих онлайн-уроків
За межами цілого, або як цікаво та ефективновивчати дроби онлайн
Танграм онлайн: відкрийте для себе мистецтво складання фігур
Інтерактивне навчання: онлайн-ігри прокібербезпеку
Використання методу асоціацій в навчанні нормотипових учнів та учнів з ООП
Інтерактивні тренажери онлайн – як навчити учнів «читати»час за годинником
Коментарі
Дописати коментар