Як зробити дистанційку інклюзивною: практичні поради та цифрові лайфхаки





Учні з особливими освітніми потребами – завжди були і є найвразливішою категорією. Адже педагоги стикаються з труднощами у їх навчанні офлайн і почуваються дійсно розгубленими під час дистанційного навчання. Але учні з особливими освітніми потребами – такі ж учасники навчального процесу, як і інші, тому необхідно шукати засоби їх ефективного навчання - як очного, так і дистанційного. Одним з таких засобів, наприклад, є використання універсального дизайну навчальних матеріалів – це подання навчальної інформації таким чином і у такому вигляді, який є максимально придатним для сприйняття всіма учасниками навчального процесу (і це точно – не про «головомовців»).
І саме тут на допомогу вчителю приходить асистент. На жаль, багато педагогів не знають, як ефективно організувати співпрацю зі своїм асистентом, адже насамперед це є командна робота, яка передбачає наявність спільних цілей, ефективну взаємодію, грамотне делегування завдань, налагодження продуктивного зворотного зв’язку. Посаду асистента запроваджено на допомогу вчителеві, і для успішної роботи ці фахівці мають перебувати в тандемі - «на одній хвилі» та доповнювати один одного.

Завдяки останнім рекомендаціям МОН (а саме - щодо роботи асистента вчителя в умовах дистанційного навчання - листа МОН про організацію оствітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році (від 6.09.22) асистенти вчителів не залишились осторонь під час неминучої воєнної дистанційки, а учні з особливими освітніми потребами не залишились без належної підтримки в освітньому процесі. Принаймні, на папері виглядає саме так))) В реальності часто і вчителі, і їх асистенти розгублені в питаннях дистанційного навчання нормотипових учнів загалом і учнів з особливими освітніми потребами зокрема. Навчання останніх «просідає» більш за все, адже не відбувається належним чином, а інколи – і зовсім не відбувається((( Аби учні з особливими освітніми потребами не втратили вже набутих знань, умінь і навичок та могли надалі розвиватися, вони потребують більш уважного ставлення під час дистанційного навчання. Тому інформація, що подана у цій статті, буде цікавою та корисною для фахівців, які хочуть розвиватися в сфері якісної та інклюзивної дистанційки.

Отже, відповідно до рекомендацій МОН, асистент під час дистанційки:

✔адмініструє навчальний процес,
адаптує та модифікує навчальні матеріали,
працює онлайн – індивідуально (за узгодженим графіком в рамках свого педагогічного навантаження) та у сесійних залах сервісів для створення відеоконференцій (наприклад, Zoom) паралельно зі вчителем.

Кожному вчителеві необхідно визнати, що сьогодення вимагає від фахівців достатнього рівня володіння навичками роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ).

IKT компетентність вчителя та його асистента складається з таких компонентів:

✔ Володіння базовими технічними навичками користування ПК, навичками роботи в програмах Power Point, Paint, Word тощо.
✔ Володіння навичками роботи з сервісами для створення відеоконференцій (Zoom, Google Meet тощо).
✔ Навички роботи з інструментами управління проектами (наприклад, Trello) та документами, що є у спільному доступі (сервіси Google) - як для використання під час навчальної діяльності, так і задля організації роботи та комунікації з колегами та батьками учнів). Тому - не вайбером єдиним…
✔ Навички роботи з онлайн-дошками та платформами для дистанційного навчання (Google класс, Мій клас, ClassDojo тощо)
✔ Навички роботи з різноманітними інструментами дистанційного навчання: гейміфікованими платформами, онлайн-іграми, авторськими іграми, конструкторами та генераторами завдань, сервісами для створення інтерактивних презентацій, рандомайзерами та таймерами, зручними скріншотерами, різноманітними застосунками тощо. Цей список можна продовжувати довго.
✔ Розуміння специфіки та структури дистанційного уроку.
Розуміння різниці між дистанційним навчанням та дистанційною формою навчання, синхронним та асинхронним дистанційним навчанням та вміння застосовувати інструменти дистанційки для асинхронного навчання. Простіше кажучи, вміти навчати асинхронно - це вже, певно, 80 level)))

Перейдемо до практики: поговоримо про особливості застосування інструментів дистанційки.

Створення доброзичливої атмосфери на уроці напряму залежить від вчителя. Забезпечення індивідуального підходу, розуміння, дружнього ставлення – все це допомагає як нормотиповим учням, так і учням з особливими освітніми потребами швидше адаптуватися до дистанційки, почувати себе комфортно на уроках, не боятися вмикати камеру. Згуртовувати учнів дистанційно – можливо. Для цього можна використовувати ігрові прийоми, онлайн-квести, спільне малювання на дошці тощо. Спочатку – стосунки, потім – навчання.


☑Смайли – зручний засіб для комунікації з учнями. Їх можна використовувати як для ритуального привітання на початку уроку під час підключення всіх учасників конференції, так і як засіб отримання зворотного зв’язку – постав свій настрій, хто вже дописав – поставте салют, хто погоджується зі мною – поставте сердечко тощо.

Правила уроку - прості та зрозумілі для всіх, візуалізуємо їх і щоразу виводимо на екран.

☑ Візуалізація завдань уроку, використання піктограм при поясненні навчального матеріалу та цифрова адаптація – важливі компоненти універсального дизайну навчального матеріалу.

Використання коментарів під час уроку та надання дистанційного доступу до миші - ще один засіб цифрової комунікації з учнями. За допомогою коментарів учні можуть виконувати навчальні завдання, відмічаючи правильні відповіді, а вчитель буде бачити їх імена (якщо налаштувати цю функцію). За необхідності можна вимкнути можливість коментувати всім учасникам або знов при потребі її надати – в один клік. При індивідуальних заняттях або заняттях в мінігрупі зручно надавати учневі дистанційний доступ до миші. Використання цієї функції можливе тоді, коли учень працює саме з персонального комп’ютера і має підключену мишу. Отримавши такий доступ, учень у вас на очах і під вашим керівництвом може виконувати інтерактивні завдання, а ви як фахівець зможете скеровувати його.

Ритуали дуже важливі для учнів з особливими освітніми потребами, вони заспокоюють, дають відчуття безпеки та роблять цей світ передбачуваним. Одним з таких ритуалів в НУШ є ранкове коло, яке також можна і потрібно проводити онлайн. Далі за посиланнями пропоную декілька варіантів, що знаходяться у вільному доступі на одному з конструкторів завдань: варіант 1, варіант 2, варіант 3. Можно створювати і власні варіанти.

☑ Застосунок Жетоны дуже допомагає офлайн у роботі з учнями, що мають особливі освітні потреби. Під час роботи онлайн це може виглядати трохи по-іншому. При пошуку цифрових заохочень відштовхуйтесь від інтересів та вподобань ваших учнів. Це може бути короткий мультфільм або гра. Наприклад, мені стала у нагоді онлайн-гра Акваріум – учень, що постійно потребував заохочень та мав власне захоплення - розведення акваріумних рибок, мав змогу після кожного навчального завдання обрати певну кількість рибок, а наприкінці заняття створений акваріум фіксувався за допомогою скріншотера і відправлявся в спільну колекцію. Для того, щоб зайва реклама не заважала і не відволікала при налаштуванні демонстрації екрану можна використовувати функцію, з допомогою якої демонструється лише потрібна вам частина екрану.

☑ Зробити дистанційний урок цікавим та інтерактивним – легко! Адже всі учні полюбляють грати, і учні з особливими освітніми потребами – не виняток. Тому використання гейміфікованих навчальних платформ – саме те, що потрібно. Однією з найкращих українських гейміфікованих платформ сьогодення є Розумники. 1. Хоча є і інші не менш цікаві – Learning.ua, Matific, Електронний помічник вчителя. Серед авторських ігор дуже допомагають у дистанційному навчанні ігри Ніни Плюти Самоучка та Логопедійка Любові Чулак.

☑ Використання ходилок урізноманітнить навчальний процес, зробить його цікавим та інтерактивним. Найпростіші ходилки можна швидко зробити за допомогою онлайн-дошки (наприклад, Miro), на яку можна прикріпити зображення обраної гри, та віртуального кубика. Більш складні ігри, що вимагають підготовки, можна зробити за допомогою готових шаблонів Slidesmania або genial.ly

☑ Завдяки конструкторам завдань вчитель або асистент може створювати власні дидактичні онлайн-ігри з будь-яких предметів або застосувати вже готові. Серед поширених конструкторів завдань - learningapps.org, wordwall.net, як для синхронного, так і для асинхронного навчання безпрограшний варіант - інтерактивні аркуші liveworksheets.com

Рандомайзер - це онлайн-інструмент для випадкового вибору, що можна використовувати під час уроку з різною метою - для того, щоб визначити, хто має відповідати або допомагати вчителю на уроці, для читання слів-складів-речень, подання запитань до уроку або прочитаного тексту та багатьох інших цілей. В інструменті Колесо фортуни можна додавати малюнки і створювати власні ігри. Детальніше про рандомайзери можна прочитати тут - "Магія випадковості: рандомайзери як ключ до захопливих онлайн-уроків"

Онлайн-таймери допоможуть учням зорієнтуватися, скільки в них залишилось часу для виконання завдання.

☑ Один з відомих сервісів для створення хмар слів - wordart.com. З його допомогою можна створювати хмари різного кольору і форми. Їх можна використовувати як підказки, елемент гри (скласти речення або розповідь зі слів хмари), для вивчення алфавіту, словникових слів. Цей перелік можна продовжувати далі - як вам підкаже ваша фантазія)))

Ментальні карти (їх ще називають “картами думок”, інтелект-картами або асоціативними картами) як популярний інструмент візуалізації також доречно і потрібно використовувати під час дистанційки.

☑ Чи можна створити ребус за кілька секунд? Так! Завдяки генератору ребусів будь-яке слово чи фраза перетворюється на цікавий ребус з урахуванням рівня складності (адже основна перевага ребусів – відсутність вікових обмежень). Всім відомо, що ребуси сприяють розвитку мислення, тренують увагу, зорову пам’ять, логіку, кмітливість, навички правопису. Ребуси доречно використовувати під час вивчення мови, для онлайн-квестів, або для зашифрування теми уроків, параграфів, понять і термінів. Також на сайті є калькулятор математичних ребусів та багато інших цікавих онлайн-ігор та завдань (Хрестики-нулики, ігри з сірниками тощо).

☑ Онлайн-руханки дадуть змогу вашим учням відпочити та відновити сили і робочий настрій, повернути працездатність та увагу, зняти м’язове і розумове напруження. Серед улюблених руханок моїх учнів – Принеси предмет, Принеси та покажи, Зоо-руханка, Весела руханка. Сучасні ресурси дозволяють створювати безліч варіантів власних руханок.

☑ Анімовані онлайн-квести- сучасна та перспективна педагогічна технологія, що сприяє підвищенню індивідуалізації навчання і його якості. Це інтерактивний процес, під час якого учні працюють у великих чи малих групах. Перевага квестів у тому, що їх можна використовувати як для асинхронного навчання, так і для проведення цікавого онлайн-уроку або виховного заходу. У бібліотеці вебквестів можна знайти безліч шаблонів для створення власних квестів (що легко зробити, переглянувши коротку та зрозумілу відеоінструкцію зі створення) або використати вже готові.

☑ Сервіс для створення інтерактивних презентацій prezi.com дозволить не лише створювати, а й відшукати вже готові інтерактивні презентації.

☑ Віртуальні екскурсії до музеїв світу та України урізноманітнять дистанційні уроки. Адже краще – один раз побачити, ніж сто разів почути. Відвідавши Музейний портал, можна опинитися у будь-якому з музеїв України і світу, Музеї України просто неба також чекають на віртуальних відвідувачів. Можна використовувати як для синхронного, так і для асинхронного навчання.

☑ Зворотний відлік виконання завдань - один з прикладів цифрової адаптації для учнів з особливими освітніми потребами, адже дуже часто їм необхідно мати чіткий та покроковий “план дій”. Саме тому зручно працювати на онлайн-дошці, розмістивши там всі завдання, заплановані за урок, і відмічати вже виконані певною позначкою.

Пам’ятайте: не важливо, скільки у вас є ресурсів – важливо, чи вмієте ви ними правильно користуватися.

Дистанційка є інклюзивною тоді, коли всі учні залучені до спільної роботи різних рівнів складності, при виконанні яких - почувають себе успішними. А це – реально і можливо завдяки бурхливому розвитку інформаційних технологій та бажанню спеціалістів набувати нових знань, умінь і навичок 21 століття. Адже бути справжнім професіоналом – означає перебувати в постійному зростанні, пошуку і розвитку.

Долучайтеся до групи Дистанційка SOS - тут є багато цікавинок для дистанційного навчання.

Коментарі